zaterdag 4 oktober 2014

Koopdrang

Een paar jaar terug had ik enorme koopdrang. Alles wat ik zag wilde ik hebben! Ik werd er ook echt gelukkig van, om al die nieuwe spullen te zien bij elkaar. Dit heeft denk ik zo'n 2 jaar geduurd. In die periode heb ik denk ik meer gekocht dan in al die jaren ervoor en de twee jaar erna bij elkaar.
Nog steeds heb ik af en toe wel eens koopdrang, maar dan denk ik na of ik het product ook wel echt nodig heb. Meestal niet dus...

Vandaag geef ik een vijf tips over hoe je koopdrang kunt voorkomen of kunt indammen.

Tip 1: Lees geen folders meer! Daar begon mijn koopdrang meestal. Ik zag een leuke aanbieding en was direct verkocht. Ik denk dat ik in de afgelopen twee jaar maar een handvol folders heb doorgekeken.

Tip 2: Koop iets waar je echt gelukkig van wordt. Vroeger kocht ik eindeloos veel tassen. Ze waren allemaal rond de 30 euro, maar ze maakten me geen van alle gelukkig. Toen ik een dure tas had gekocht vond ik alle goedkope tassen waar ik daarna tegenaan liep niet meer de moeite waard. Wel een waarschuwing: als je je dure tas beu wordt is de kans groter dat je een nog duurdere tas gaat aanschaffen om de vorige te overtreffen.

Tip 3: Neem geen mandje mee in de winkel. Zodra je een mandje meeneemt is de kans groot dat je dat mandje helemaal vol gaat stouwen. In je handen kun je veel minder vasthouden, dus koop je automatisch ook veel minder.

Tip 4: Check de prijs. Vaak als je bij een goedkope winkel bent of als je een goedkoop merk ziet, let je niet meer op de prijs. Je weet dat het goedkoop is dus het is niet nodig om de overweging te maken. Doe dit wel! Als je 8 euro betaalt voor iets wat je in je kast legt en nooit gaat gebruiken is 8 euro veel geld. Bewaar dat geld dan voor iets wat je echt graag wil hebben.

Tip 5: Stel doelen met jezelf. Bedenk van tevoren wat je nodig hebt als je gaat winkelen. Spreek af met jezelf wat voor bedrag je wil gaan uitgeven en hou je daar ook aan. Als ik iets moois zie in een winkel koop ik het vaak niet de eerste keer. Zeker als het duur is niet. Dan ga ik naar huis, en als ik het de volgende dag nog steeds wil hebben mag ik het pas gaan halen. Dit helpt mij wel bij dure aankopen. Vaak vind ik het product de volgende dag niet meer de moeite om voor op pad te gaan.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Koopdrang is heel vervelend, je wordt gelukkig van hebberigheid. Om dat ritueel te veranderen heb je nogal wat wilskracht nodig, en zeg zelf: shopverslaafden hebben al weinig wilskracht im mee te beginnen.


Xxxjes, Marleen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten