woensdag 29 oktober 2014

Positiviteit

Positiviteit is iets waar vrijwel niemand bewust mee bezig is. Het wordt altijd gezegd (kop op,
volgende keer beter, niet bij de pakken gaan neerzitten, etc) maar niemand denkt elke dag na over positivisme.
Ik ben de laatste tijd wat meer stil gaan staan. Ik weet dat ik van mezelf echt een vreselijke zeurkous ben. Ik zeur overal over en ik doe het met liefde. Ik hou van zeuren. Op de middelbare zeiden "vrienden en vriendinnen" ook serieus tegen me dat ik altijd aan het zeuren was. Was het niet over het weer, dan was het wel over de lessen of de docenten.
Ik hou er nog steeds van om te zeuren. Het is fijn om af en toe je ei kwijt te kunnen en lekker te klagen. Zolang je er andere mensen maar niet zwart bij maakt kan het naar mijn mening weinig kwaad.

Ondanks dat ik nog steeds graag zeur ben ik aan het leren om alles in perspectief te zetten. Zeuren is fijn, maar altijd een negatieve vibe om je heen wil je ook niet. Mijn goede voornemen dit jaar was om meer uit mijn comfortzone te stappen. Hierdoor heb ik ook geleerd om positiever tegen dingen aan te kijken. Ik ben het internet af gaan struinen naar informatie over positivisme. Het enigste wat ik vond is een oude (half vergane) opvatting die wetenschap met filosofie verbindt. Het komt erop neer dat de sociale wetenschap (die niet altijd berust op harde feiten) verklaard moet worden met feiten uit de harde wetenschap (natuurkunde bijvoorbeeld, dat bestaat uit harde feiten).

Zo zie ik positivisme niet. Als je alles positief wil bekijken zijn die harde feiten vaak een enorme dooddenker. Neem nou verliefdheid. Verliefdheid is een enorm mooi fenomeen. We kennen het denk ik allemaal wel. Maar als je naar de harde feiten kijkt is het in principe gewoon een stofje dat wordt aangemaakt in onze hersenen. Die roze wolk wordt ineens een stuk minder mooi...

Het positivisme staat naar mijn mening dus niet gelijk aan positief denken. Er zijn eindeloos veel stromingen, en ik wil ze door gaan kammen totdat ik de juiste heb gevonden. De stroming was positiviteit als een rode draad doorheen loopt.

Xxxjes, Marleen

Ps: lees hier meer over positivisme

Geen opmerkingen:

Een reactie posten