woensdag 24 september 2014

Onzekerheid

Iedereen is wel eens onzeker. Sommigen zijn onzeker over hun uiterlijk, anderen zijn onzeker over hun gedrag. En sommigen zijn onzeker over beide.
Niks is zo vervelend als onzeker zijn.

Ik kan tegenwoordig oprecht zeggen dat ik mijn meeste onzekerheden ben overkomen. Ik ben niet meer onzeker over wat ik wel of niet kan. Dit heb ik geleerd tijdens mijn stage en al mijn jaren op school en werk. Ik ben goed in sommige dingen, en in andere dingen ben ik weer slecht. Dat moet ik maar accepteren. Ik heb voor mezelf een rijtje gemaakt met kernpunten die ik belangrijk vind en kernpunten waar ik nog aan kan werken.
Ik vind het bijvoorbeeld lastig om snelheid boven precisie te plaatsen. Ik ben liever langer met iets bezig zodat ik zeker weet dat het goed is. Dit is niet altijd de bedoeling. Als iemand mij vertelt dat ik er meer vaart achter moet zetten vond ik het altijd moeilijk om die precisie op de tweede plaats te zetten. Tegenwoordig doe ik dat wat gemakkelijker.
Ik ben er nog niet helemaal, maar ik maak wel grote sprongen in de goede richting.

Daarnaast vond ik het ook altijd lastig om vrienden te maken. Ik was onzeker of ik wel leuk genoeg was. Ik hield altijd mijn mond dicht. Hierdoor wilde niemand graag met me omgaan en werd mijn onzekerheid alleen maar bevestigd.
Tegenwoordig praat ik vaak met iedereen. We zijn allemaal gelijken in een klaslokaal, het is nutteloos om jezelf voor de voeten te lopen door geen vrienden te maken. En als iemand je dan alsnog niet aardig vind (dat komt natuurlijk altijd voor), dan is dat hun probleem.

Ook heb ik geleerd om meer vragen te stellen aan mensen. Dat is de perfecte manier om interesse te tonen en er tegelijkertijd achter te komen of je overeenkomsten hebt (zoals hobby's) met de ander. Hier probeer ik de laatste tijd erg op te letten, dat ik genoeg vragen stel en goed doorvraag.

Als laatste is er niks mis mee met jezelf te verbeteren. Verandering kan goed zijn, zolang je er zelf maar gelukkig mee bent. Probeer eens wat nieuwe dingen uit als je nieuwe mensen ontmoet. Dan kom je er vanzelf achter waar je je wel en niet prettig bij voelt. Bij mij heeft dit echt jaren geduurd, maar ik ben nu blij met mijn gedrag en ik ben zelden onzeker in situaties.
Als je hier nou heel veel moeite mee hebt, stel een lijstje op met kernpunten en zet challenges voor jezelf. Pas Elke keer iets anders toe en combineer kernpunten met elkaar totdat je hebt gevonden wat goed werkt en waar jij je fijn bij voelt.

Xxxjes, Marleen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten